DQ250 (02E/0D9)
6-Traps met Natte Koppeling

Modellen: Alle V.A.G. Modellen bouwjaar vanaf 2003.

Hoofdzakelijk 2.0 en 3.2 V6 Motoren
De DQ250 versnellingsbak, ook wel de 02E genoemd, is de eerste DSG versnellingsbak van Volkswagen. Deze is ingezet in 2003 en tot op heden nauwelijks gemodificeerd. Deze versnellingsbak staat bekend als sterk en betrouwbaar.

Met TVS/DSG software is de DQ250 bruikbaar tot 600pk/650 Nm. Boven de 700Nm adviseren wij onze unieke DQ500 ombouw set.


prijslijst reparaties
prijslijst software upgrades
software informatie
prijslijst upgrades
veelvoorkomende problemen
DSG onderhoud & reparatie
Deze prijzen gelden voor TVS Engineering/DSG Dokter in Nederland. Contacteer uw lokale Distributeur/Dealer voor de prijzen in uw regio. excl. btw incl. btw
DSG Software update uitvoeren (fabrieksupdate) € 57,03 € 69,-
Custom DSG software: volg link    
     
Oliewissel incl. filter + DSG Check ACTIE! € 189,26 € 229,-
Diepgaande diagnose (kosten worden volledig verrekend bij reparatie/software € 123,14 € 149,-
Basis afstelling doorvoeren (inleren) € 20,66 € 25,-
     
DSG bak compleet, nieuw, exclusief montage € 2478,51 € 2999,-
DSG bak compleet, nieuw, inclusief montage € 2726,45 € 3299,-
DSG bak nieuw, met koppeling en ZONDER mechatronic, exclusief montage € 1982,65 € 2399,-
DSG bak nieuw, met koppeling en ZONDER mechatronic, inclusief montage € 2313,22 € 2799,-
DSG bak nieuw, zonder koppeling en zonder mechatronic, exclusief montage € 1404,13 € 1699,-
DSG bak nieuw, zonder koppeling en zonder mechatronic, inclusief montage € 1652,17 € 1999,-
DSG bak compleet, REVISIE, exclusief montage € 2082,50 € 2499,-
DSG bak compleet REVISIE, inclusief montage € 2313,22 € 2799,-
DSG bak compleet, GEBRUIKT, exclusief montage € 1404,13 € 1699,-
DSG bak compleet, GEBRUIKT, inclusief montage € 1652,07 € 1999,-
     
DSG koppeling vernieuwen ACTIE! € 908,27 € 1099,-
DSG koppeling reviseren € 742,98 € 899,-
     
DSG vliegwiel vervangen origineel VAG € 825,62 € 999,-
DSG vliegwiel vervangen, OEM/LUK € 825,62 € 999,-
     
Mechatronic nieuw, inclusief montage € 1156,20 € 1399,-
Mechatronic nieuw, exclusief montage € 1032,23 € 1249,-
Mechatronic fully rebuild, ruil-systeem, 100km getest, inclusief montage € 908,27 € 1099,-
Mechatronic fully rebuild, ruil-systeem, 100km getest, exclusief montage € 784,30 € 949,-
Mechatronic "zo goed als nieuw", inclusief montage € 825,62 € 999,-
Mechatronic "zo goed als nieuw", exclusief montage € 701,65 € 849,-
Mechatronic gebruikt, inclusief montage € 742,98 € 899,-
Mechatronic gebruikt, exclusief montage € 619,01 € 749,-
Mechatronic revisie, inclusief montage € 701,65 € 849,-
Mechatronic revisie, exclusief montage € 577,69 € 699,-
Mechatronic reparatie (elektronisch), inclusief montage € 536,36 € 649,-
Mechatronic reparatie (elektronisch), exclusief montage € 399,- € 482,79
     
Transport rijdend voertuig € 35,- € 42,35
Transport defect voertuig € 99,99 € 121,-
Leen- of huurauto € 20,66 € 25,-
software upgrades
Deze prijzen gelden voor TVS Engineering/DSG Dokter in Nederland. Contacteer uw lokale Distributeur/Dealer voor de prijzen in uw regio.
motorsoftware + DSG software
  Max. Torque DSG Gen III (MQB) 2013+ Gen II 2009-2013 Gen I 2003-2008
    incl. 21% tax excl. tax incl. 21% tax excl. tax incl. 21% tax excl. tax
Engine software stage I + DSG software stage I 410 Nm € 799,- € 660,33 € 599,- € 495,04 € 499,- € 412,40
Engine software stage II + DSG software stage II+ 500 Nm € 999,- € 825,62 € 799,- € 660,33 € 699,- € 577,69
Engine software stage III + DSG software stage III/IV 580/750 Nm € 1499,- € 1238,84 € 1499,- € 1238,84 please contact us for more info


DSG software zonder motorsoftware
  Drivability upgrade Max. Torque DSG Note Gen III (MQB) 2013+ Gen II 2009-2013 Gen I 2003-2008
        incl. 21% tax excl. tax incl. 21% tax excl. tax incl. 21% tax excl. tax
Drivability upgrade yes ca. 350 Nm - € 499,- € 412,40 € 399,- € 329,75 € 299,- € 247,11
Tuning stage I no 410 Nm - € 299,- € 247,11 € 199,- € 164,46 € 199,- € 164,46
Tuning stage II no 500 Nm - € 499,- € 412,40 € 399,- € 329,75 € 249,- € 205,79
Tuning stage II+ yes 500 Nm most options € 699,- € 577,69 € 599,- € 495,04 € 349,- € 299,43
Tuning stage III yes 580 Nm All options € 999,- € 825,62 € 999,- € 825,62 € 999,- € 825,26
Tuning stage IV yes 750 Nm racekoppeling € 999,- € 825,62 € 999,- € 825,62 € 999,- € 825,62


dsg software informatie
Is het herprogrammeren van de DSG echt nodig?
Wat is stage 1?
Wat heb ik nodig voor mijn auto?

Klik hier voor een uitgebreide toelichting


koppeling upgrades
Koppeling upgrades zijn meestal noodzakelijk bij turbo en compressor upgrades excl. btw incl. btw
DSG stage 1 racekoppeling tot 500 Nm Klik voor meer info
DSG stage 2 racekoppeling 550-650 Nm € 1650,- € 1980,-
DSG stage 3 racekoppeling tot 750 Nm € 2990,- € 3588,-
DQ500 ombouw set (700-1000 Nm) Neem contact met ons op
veelvoorkomende problemen
  "Te vroeg" opschakelen
Wij kunnen het vroeg inschakelen van het volgende verzet, aanpassen naar een hoger toerental. Er wordt vaak door DSG eigenaren opgemerkt dat wanneer de gebruiker wil accelereren en er even niets gebeurt. Dit komt omdat de bak dan bezig is met opschakelen en zodoende een hogere versnelling heeft voorgesynchroniseerd, maar bij accelereren wil de bak juist naar een lagere versnelling overschakelen, daardoor ontstaat tijdvertraging.

 Bijgeluiden uit de bak
Deze ontstaan doordat de bak op een verkeerd moment terugschakelt. Wij passen dit moeiteloos voor u aan.

Bijgeluiden uit de bak bij afremmen, net voordat de auto stilstaat
Als u afremt voor een stoplicht, wil er nog wel eens een bijgeluid uit de bak komen. Soms is hetzelfde geluid te horen als u van stand P naar D gaat, rem loslaat, en de auto net vooruit rolt. Dit geluid is na aanpassing van de software vaak weg, en meestal in ieder geval een stuk minder hoorbaar.

  Bak schakelt elke keer terug bij accelereren (kickdown) terwijl de gebruiker gewoon in dezelfde versnelling wil door trekken.
De DSG schakelt terug als je het gaspedaal intrapt, er ontstaat tijdvertraging omdat de bak eerst terug schakelt alvorens de auto accelereert. Vooral een diesel met veel koppel kan beter in de zelfde versnelling blijven en gebruik maken van het koppel. De vertraging door schakeltijd heb je dan ook niet, denk aan even snel inhalen. Dit kan aangepast worden zodat de bak niet elke keer terugschakelt, alleen als je het pedaal tot op de grond intrapt bijvoorbeeld, of geheel niet terug schakelt. Dit kan zowel in de D als de S. Of we kunnen bijvoorbeeld de S omprogrammeren naar een D, alleen dan zonder kickdown/terugschakel functie. De S wordt namelijk door TDI rijders slechts zelden gebruikt.

  De S is veel te extreem, de bak schakelt extreem laat op en te vroeg terug
In sommige gevallen passen we de S zo aan dat het een iets sportievere D wordt. Voordeel is dat de economie functie van de D gewoon benut kan blijven, anders gezegd: De D blijft origineel en de S wordt een verbeterd D programma.

  De bak schakelt over bij max rpm
De gebruiker wil soms de motor in de begrenzer laten “hangen”, zonder dat deze overschakelt. Dit kunnen we aanpassen, zodat bijvoorbeeld in de D, S of M de bak niet automatisch overschakelt. Sommige softwareversies hebben dit standaard al.

 De auto trilt en rijdt schokkend bij het aangrijpen van de koppeling of bij het overschakelen
Wij kunnen ook deze klacht goed voor u oplossen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

  Bij gas geven schiet de bak uit de versnelling
Ook dit probleem komt vaker voor en kunnen wij voor u oplossen.

  De bak schakelt niet goed bij hoge toeren
Dit verschijnsel begint vaak met overschakelen van de 4 naar de 5, volgas. Bij ca. 4000 rpm voelt u de motor wat (schommelend) inhouden, en dan schakelt de bak pas over. Neem contact met ons op voor meer info.

  De bak schakelt alleen in 1 en 2
Het kan voorkomen dat de bak niet verder opschakelt dan de 2de versnelling. Met handschakeling kunt u dan wel opschakelen.  Geen opgeslagen storingscodes in de bak. Neem contact met ons op voor meer info.

  Schokje bij opschakelen van de 5e naar de 6e versnelling
Dit euvel zien we uitsluitend bij de Golf/Passat/A3 met V6 motor. Neem contact op voor de oplossing.